ابزارهای کشاورزی قدیمی اسفندآباد

 برخی ابزارهای کشاورزی مورد استفاده در قدیم اسفندآباد:

 

هوچین:وسیله ای که در باد دادن خرمن کوبیده جهت جدایی گندم از کاه مورد استفاده قرار می گیرد.

 

شالی: چهار گوشه ای به ابعاد 2 متر که در هر گوشه تکه طنابی به طول 50 سانتی متر بسته شده است و از الیاف پنبه ای و یا کیسه های کود شیمیایی درست می شود که برای جمع آوری محصولات و علوفه از آن استفاده می شود.

 

جوآل: وسیله ای بافته شده از پنبه که در ابتدا ابعادی 1 متر در 320 سانتی متر دارد که پس از دوخت شبیه به یک گونی می شود که نسبت به گونی بزرگتر و حجم زیادتری دارد و همچنین استقامت و انسجام بیشتری را دارا است و وسیله حمل گندم و کاه می باشد.

 

خورجین: وسیله ای دیگر که توسط زنان روستا در کارگاه زمینی بافته می شد . در ابتدا شبیه گلیمی است که پهنای 1 متر و طول 4 متر که پس از اتمام بافت ، دوخته می شود و بر روی الاغ گذاشته می شود و برای حمل محصول و علوفه مورد استفاده قرار می گیرد .

 

کُداَرو: وسیله ای دیگر که آن هم در ابتدا به صورت گلیم بافته می شد و پس از دوخته شدن با نخی که از روده گوسفند تهیه می شد در جابه جایی کود و بردن به مزرعه و جابه جایی خاک و گل برای ساختمان مورد استفاده قرار می گرفت که در صورت بودن الاغ قابل استفاده بود.

 

قداره: ابزاری درست شده از چوب و تیغه آهنین برنده و خمیده که برای بریدن یونجه استفاده می شد.

امیر حمزه بحرینی:سلام به تمام اسفند ابادي هاي عزيز دوران كودكيم را در اسفند اباد گذراندم اما اكنون كه 46 سال دارم هنوز خود را يك اسفند ابادي ميدانم و اخبار اسفد اباد را دنبال مي كنم به همه هم كلاسي هاي عزيزم سلام عرض مي كنم و از راه دور همه را مي بوسم از وبلاگ شما نيز تشكر مي كنم امير حمزه بحريني همراه 09179210385

محمود مقیمی:چخم خاش ، دوکُم کج =چرخ ریسندگیم خوش بچرخد و دوکم کج باشد / کنایه از بروفق مراد بودن

علی شمس:سلام به شما آقای بحرینی خوشحالم که هنوز محل بچگیتان را فراموش نکرده اید من اون موقع خیلی کوچک بودم ولی تا حدودی شما را بیاد میآورم.



نظرات شما عزیزان:

ali_shams
ساعت11:50---15 دی 1391
سلام به شماآقای بحرینی خوشحالم که هنوز محل بچگیتان رافراموش نکرده اید من اون موقع خیلی کوچک بودم ولی تا حدودی شما رابیاد میآورم

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: آداب و رسوم اسفندآباد ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : 22 / 9 / 1391برچسب:اسفندآباد,اسفند آباد,اسفنداباد,اسفند اباد,ابرقو,ابرکوه,یزد,بخش بهمن,esfandabad,esfandabadi, | | نویسنده : اسفندآبادی |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.